Samaipata en Santa Cruz

30 oktober 2016 - Cochabamba, Bolivia

Oeps, alweer een tijdje niets van me laten horen. De afgelopen maand is voor mijn gevoel echt heel snel gegaan. Ik heb er op werk voor mijn gevoel niet altijd alles uit kunnen halen, door mijn eigen energielevel en ook door de Boliviaanse cultuur. Het is me vaker dan één keer gebeurd dat ik met een patiënt aan het werk was en er een dokter of arts binnen kwam om een wond schoon te maken of zelfs een operatie uit te voeren. Tegelijkertijd heeft me dit wel weer een boost gegeven voor alweer mijn laatste 3(!) weken hier in Cochabamba. Drie weken, omdat ik van plan ben mijn laatste week naar Copacobana te reizen. Dit is een plaatsje waar dichtbij het bekende Titicacameer ligt, een groot meer dat ook grenst aan Brazilië. Het lijkt me mooi mijn reis hiermee af te sluiten.

Ik had het plan afgelopen weekend naar Santa Cruz te gaan. Een huisgenootje, Isa, die ook mee was naar Torotoro, ging met me mee. Gisteren zijn we na een busreis van 10 uur om 4 uur 's ochtends in Santa Cruz aangekomen. Dat is op zich niet een hele veilige tijd om op straat te zijn, dus we hebben bij de terminal gewacht tot het licht werd. Toen zijn we in een trufi gestapt richting de plek waar vanaf een busje naar Samaipata zou gaan. Dit busje heeft ons gedropt op de plaza... van het verkeerde dorp. Wel waren alle straatnamen hetzelfde, dus het duurde even voor we daar achter kwamen. We vonden het bedrag dat taxi's vroegen (30-50 Bs) veel te hoog, dus gingen ontbijten bij twee vrouwtjes die buiten pastel (knapperig deeg met kaas) verkochten. Zei vertelde ons dat een taxi maximaal 8 zou moeten kosten. Uiteindelijk betaalde we 7 bolivianos voor een gedeelde taxi. Zowel het 'verkeerde dorpje' als Samaipata hadden een gezellige sfeer. Vanaf Samaipata hebben we twee tours gedaan, naar watervallen en El Fuerte(nationaal park over het pre-inca tijdperk). 'S avonds hadden we voor 4 of 5 euro een hostel. Zaterdag wilde we eigenlijk nog naar het National park Amboró. Ik was echter een beetje klaar met gidsen en we zouden in Santa Cruz Chris gaan ontmoeten. We hebben ervoor nog gekozen lekker in Samaipata te blijven. Lekker ontbijten, de markt bezoeken, genieten van de dag. In de middag gingen we naar Santa Cruz (2,5 uur) waar we een hostel zochten en 's avonds met Chris afspraken. Bijzonder om hem weer te ontmoeten, dat had ik nooit verwacht. Santa Cruz heeft trouwens een heel ander klimaat, het is er bizar heet. De tweede dag was de dierentuin dicht dus hebben we vooral veel gegeten en op het centrale plein mensen gekeken. Omdat ik als lange Nederlandse mijn hoofd gestoten had in een stom trufi busje had ik nogal hoofdpijn die dag.

Verder ben ik met Lisan en Aliénor een expositie aan het organiseren. Daarnaast zijn er nu ook 5 studenten van een Amerikaanse school hier in Cochabamba aangesloten bij het project Pintar en Bolivia. Zij zullen de komende periode elke zaterdag helpen met het begeleiden van creatief therapeutische activiteiten in een centrum voor kinderen met heftige brandwonden. Dit centrum is geen deel van het ziekenhuis Viedma, maar een plek waar ze ná Viedma heen gaan voor vervolgbehandelingen. Vaak vereist het bizar veel operaties als iemand zo verbrand is.

Ik ben woensdag naar de opening van een filmfestival geweest. Daar heb ik een meisje ontmoet dat graag mee wil naar Salar de Uyuni, dus het plan is dat we volgende week gaan met nog twee huisgenoten.

Gisteren ben ik met ongeveer dezelfde groep mensen weer naar het huis geweest waar ik eerder ook een poolparty had. Ik was een paar uur daarvoor ziek geworden, dus ik heb daar lekker water en thee gedronken en op een ligbed buiten zitten/liggen praten. Omdat ik me beter voelde ben ik ook nog even mee uit geweest. Ik begin ook wel de tijdsdruk te voelen, het er nog even alles uit willen halen. Vanmiddag ga ik naar een Halloweenfeestje bij een vrijwilliger van Viedma. Deze jongen woont met zijn ouders in een groot mooi huis en hij nodigt de kinderen van het ziekenhuis uit voor Halloween. Toch een beetje twee werelden die samenkomen, wel bijzonder.

Ik ga nog even rusten en de was ophangen en daarna met Aliénor en Lisan de expositie voorbereiden, voordat ik naar het feestje ga.

xx

1. Coby:
    30 oktober 2016
    Tijd Tijd soms gaat het langzaam soms gaat het snel, maar je maakt ieder geval mooie dingen mee waar je denk ik met heel veel plezier op terug kunt kijken geniet er nog van. heel veel liefs van Coby